Narrativbaserad research för att förändra det svårfångade

Som ledare har du aldrig en korrekt bild av hur organisationen upplever och förhåller sig till förändring. Välva arbetar med narrativ-research för att skapa systemkartor över hur organisationer kan förändra systemet i önskvärd riktning. Narrativbaserad research är värdefullt inför en större förändring, inför projektstart och som underlag i ert strategiska arbete. Det är också lämpligt som återkommande puls-mätning när du befinner dig i större förändingsarbeten som t ex kundcentrering, AI-utforskande eller agil transformation.

För att förstå något så mångtydigt, snabbrörligt och komplext som agil kultur så behöver både insamling och analys vara distribuerade. Så att vi får realtids-bider av hur systemen ser ut. Så att vi kan agera i det.

Med hjälp av narrativ-research kan vi i realtid få en kombinerad kval/kvant-bild över nuläget av er agila kultur och bättre förstå vad som har hög eller låg energikostnad att förändra. Sättet att arbeta ökar organisationens självreflektion, och ni ges möjlighet att förändra de saker som står i vägen och stimulera det som stärker agil kultur i organisationen.

Johan Axelsson

Design och research

Skapa förståelse för er agila kultur – För att stärka agila mönster och berättelser

Nyfiken på att förstå er agila kultur på det sätt som den beskrivs av människorna i systemen. Koppla upp med Johan för att höra mer om hur ni kan arbeta med narrativbaserad analys.

Sensemaker – Agil kultur

från 45 000 kr

Insamling genom Sensemaker® – Mönsteranalys och rapport – Gemensam analysworkshop

Välva har anpassat en narrativbaserad undersökning som riktar sig just till att skapa förståelse kring kundcentrerade förändringsarbeten i en organisation. Undersökningen lämpar sig också som återkommande puls-mätning över tid för att följa organisationens disposition i förhållande till den kundcentrerade förändringen.

Narrativ för att förstå organisationens nuläge är ett bra komplement till det kvalitativa och kvantitativa insiktsarbete som görs för att få förstå kunderna. Först när vi förstår både kundernas behov och organisationens förutsättningar att agera på dem kan kundcentrering uppstå.

Johan Sjöström

Strateg

Skapa förståelse för kundkulturen, så att ni kan förändra den.

Nyfiken på att förstå er kultur runt kundcentrering på det sätt som det beskrivs vid kaffeautomaten, eller i fikarummet. Koppla upp med Johan för att höra mer om hur ni kan arbeta med narrativbaserad analys.

Sensemaker – Kundcentrering

från 80 000 kr

Insamling genom Sensemaker® – Mönsteranalys och rapport – Gemensam analysworkshop

AI-frågan pendlar mellan extremer och förenklade svar. På frågan hur en organisation kan stärka sin AI-förmåga finns det alltför många icke hjälpsamma generella svar. För AI-adoption är en fråga om människor i samverkan, vilket innebär att det är något unikt för din organisation. Med hjälp av narrativ-research kan vi skapa nyanserad förståelse för er organisations nuläge inom AI. Undersökningen lämpar sig också att göra som puls-mätning över tid och kan fungera som rapportering till ledningsgruppen för er AI-förflyttning för att få skapa nulägesbilder som inte bara är initiativ i ett excelark utan som också lyfter attitydförändringar, etiska risker och svaga signaler att agera på.

Huruvida medarbetare känner sig ”optimistiska” kring AI-adoption är svårt att agera på som ledare, men genom att förstå vad som motiverar medarbetare och hur de ser och uppfattar de etiska övervägandena de ställs inför så kan du mejsla fram vad som är nästa steg i arbetet med AI-förmåga eller ett AI-projekt. 

Johan Sjöström

Strateg

Skapa förståelse för nuläget som att ni kan stärka er AI-förmåga

Nyfiken på att förstå er AI-förmåga på det sätt som det beskrivs vid kaffeautomaten, eller i fikarummet. Koppla upp med Johan för att höra mer om hur ni kan arbeta med narrativbaserad analys.

Sensemaker – AI-förmåga

från 45 000 kr

Insamling genom Sensemaker® – Mönsteranalys och rapport – Gemensam analysworkshop

Den är nyttig att göra inför te x:

  • Strategiarbeten
  • Större omorganisationer
  • Varumärkesarbeten
  • Som puls-mätning över tid

För att förstå något så mångtydigt, snabbrörligt och komplext som organisationskultur så behöver både insamling och analys vara distribuerade. Så att vi får kvicka nulägesbilder av hur systemen ser ut. Först då kan vi agera kraftfullt, utifrån nuläget – det som faktiskt styr vilken strategi och riktning vi kan ta.

Organisationskultur är alltför mångtydigt, snabbrörligt och osäkert för att förstås med generella modeller. Kultur är alltid ett kontextuellt fenomen som uppstår i samspelet mellan människor. Därför behöver vi också förstå det med hjälp av de människor som är i systemet. Era medarbetare. Genom realtidsbilder över signifikanta mönster och kluster kan positiva beteenden och initiativ stärkas, och negativa dämpas. 

Johan Axelsson

Design och research

Förståelse för er organisationskultur som ni kan agera på

Nyfiken på att förstå er organisationskultur på det sätt som det beskrivs vid kaffeautomaten, eller i fikarummet. Koppla upp med Johan för att höra mer om hur ni kan arbeta med narrativbaserad analys.

Sensemaker – Organisationskultur

från 45 000 kr

Insamling genom Sensemaker® – Mönsteranalys och rapport – Gemensam analysworkshop