Förändra nuläget: Från research till handling

I det här samtalet undersöker vi kunskap som ett emergent fenomen i organisationer, och vad det innebär för research. Vad händer om kunskap är beroende av kontext, timing, team och en lång rad andra okontrollerbara faktorer? Hur kan vi bedriva research i en sådan värld? Lösningen är inte att bli mer rigid och explicit, utan snarare att distribuera research och görande.

Oavsett om det handlar om designbeslut, produktutveckling eller strategi så handlar research om kunskap. Men alltför ofta fastnar organisationer vid idén om att research enkom handlar om att skapa kunskap. Det gör det i regel inte. Särskilt inte i snabbrörliga och mångtydiga sammanhang, för där kan vi inte skapa förståelse utan att agera. Det innebär att research och görande är sammantvinnat på oöverblickbara sätt.

Research är kontext-specifikt

En av de svåraste aspekterna av organisatorisk kunskap generellt, och inte minst ur perspektivet designresearch och product discovery, är att den är situationell. Den är olika saker beroende på vilka miljöer den verkar i. Kontexten är avgörande för alla aspekter av kunskapen.

Men organisationer verkar i regel sträva efter en viss typ av kunskap – Research förväntas generera evigt sann, objektiv, repeterbar och validerbar kunskap. Men många situationer kräver istället att organisationer agerar utifrån tillfällig, unik, subjektiv och koherent kunskap. Det innebär helt andra arbetssätten för research, och det är nuläget som avgör vilka situationer en organisation står inför.