Välva stärker organisationers egen förmåga inom tre områden.
Kunden
Research och narrativ
Välva medskapar förståelse för kundernas upplevelse. Genom insikter och underlag som både medarbetare och ledning kan agera på.
Teamet
Teamens förmåga
Välva stärker teams förmåga att arbeta med komplexa problem i vardagen. Genom att fokusera på vad som är möjligt att förändra här och nu.
Ledningen
Strategiskt nuläge
Välva medskapar kontext-specifik förståelse för nulägen och behov i organisationer, i samband med större förändringar eller andra svåra problem.
Kundresearch och narrativ
Skapa förståelse för kunden, som leder till förändring
- Kundresearch: Leda eller coacha team i arbetet med att mappa ut kartor och skapa förståelse, till exempel en kundresa.
- Narrativ-research: Skapa förståelse genom kombinerad kvalitativ och kvantitativ data genom narrativ-baserad insamling via Sensemaker® från Cynefin®.
- Utbildning kundresekartläggning: Vår utbildning i kundresekartläggning och CX stärker teams förmåga att arbeta med CX och kundresor i en komplex organisation.
Teamet
Stärk teamens förmåga att arbeta kundcentrerat
Välva coachar ledningsgrupper, CX-team och verksamhetsteam för att stärka deras förmåga att samla in, analysera och agera utifrån kontext-specifika kunddata. Så att bättre produkter, tjänster och upplevelser formas för kunderna.
På Välva är vi mindre intresserade av att motivera eller inspirera människor till att vara annorlunda, eller bete sig annorlunda. Istället fokuserar vi på teamens förutsättningar att få kundfokuserade saker, samarbeten och innovationer att uppstå. Oavsett om det är ett produktteam eller en ledningsgrupp så arbetar vi med att skifta systemet, inte människorna.
Genom att anta ett systemperspektiv på organisationen kan vi skapa förståelse för vad som är möjligt att förändra och vad som faktiskt inte är möjligt att förändra just nu. Och genom att guida teamen in i arbetssätt för kontext-specifika kundinsikter förändras förutsättningarna i teamen.
På så vis förändrar vi teamets energikostnad för att få positiva effekter för kunderna att uppstå. För det kommer leda till att kunddriven utveckling löpande sker i teamen.
- Coachning av team: Verktyg och arbetssätt som löpande stärker teams förmåga att arbeta med komplexa problem i osäkra kontexter.
- Utbildning tjänstedesign: Vår utbildning tjänstedesign i komplexa organisationer stärker människors och organisationer förmåga att designa digitala produkter och tjänster i komplexa sammanhang.
Ledningen
Skapa förståelse för ert strategiska nuläge
- Narrativ-kartläggning: Kartor som ger en överblick över organisatoriska nulägen, så att beslut kan fattas om nästa möjliga steg. Med fokus på osäkra och mångtydiga frågor. Med Sensemaker® och Estuarine mapping från Cynefin®
- Organisationsdesign för produktorganisationer: Skapa organisatoriska förutsättningar för värdefull produkt- och tjänsteutveckling i komplexa kontexter.