På Välva har vi förmånen att få vara tillsammans med andra i det som är svårt. Här delar vi problem, tankar och idéer som växer fram längs vägen.
Product discovery – Kontextspecifik insikt inom tjänstedesign
Att skapa insikt och förståelse som driver förbättring och förändring är centralt för företag. I organisationer vars viktiga processer är relativt stabila och där kontex
Kundupplevelse i snabbrörlig värld
Det pratas mycket om att det går fortare, att det är osäkrare och att det är svårare för organisationer att förstå och navigera i vardagen. I det här webinariet så ställ
Tjänstedesign och service design i komplexa sammanhang
Tjänstedesign eller service design är värdefulla perspektiv och arbetssätt för utveckling av produkter och tjänster. Men de senaste årens popularitet har också lett till en
Kundupplevelse som ett komplext fenomen
När vi väljer att arbeta med kundupplevelse som ett komplext fenomen så får det en rad konsekvenser för organisationers arbetssätt. Inte minst hur vi arbetar för att skapa f
Människorna vi kallar kunder – Ett samtal
Kundbegreppet har länge varit det dominerande sättet att se på relationen mellan människor och organisationer. Inom customer experience (CX), marknad, försäljning, tjänstede
Kundresan – Problemen med metaforen och metoden
Kundupplevelsen är det som uppstår mellan oss som företag och våra kunder. Kundresor hjälper oss att att förstå upplevelsen, och forma produkter och tjänster som blir värd
Förändringsledning och innovationsledning i komplexa organisationer
Förändringsledning och innovationsledning är lite luriga begrepp, för de skapar ofta missvisande bilder av hur innovation och förändring funkar. Förändring uppstår i regel
Cynefin – En introduktion till vad som är komplext. Och inte.
Cynefin är ett tvärvetenskapligt ramverk som har vuxit fram för att hjälpa människor att ”förstå världen så att de kan agera i den”. Det hämtar kraft och teori från
Strategi i komplexa organisationer
Den traditionella idéen av strategiskt arbete är ofta uppdelad mellan strategi, taktik och operation. Eller så bryts det ned i olika områden, horisonter, boxar eller målsättn
Bilder av en framtid vi kan leva med
Johan har skrivit en krönika på Resume om reklamvärldens roll i framtiden vi alla är med och skapar. Med IKEA och deras senaste reklamfilm som bakgrund tar han avstamp i Hartmu
Därför bryr sig Välva om komplexitet
Alicia Juarrero är en föregångare inom komplexitets-teori. I sammanfattningen av Alicia Juarreros nya bok “Context Changes Everything” skriver hon: “Facilitating the emerg
Den kvävande personan
Målgrupp, persona, eller kundtyp – En beskrivning i någon form av människorna som en organisation har en relation till. Det är lika vanligt inom tjänstedesign och markna
Att designa eller inte designa – Cynefin
Cynefin är ett ramverk som hjälper oss att ”förstå världen så att vi kan agera i den”. Det har skapats, och löpande formats, av Dave Snowden som en reaktion på
Kundupplevelse och kundresa: Vanliga frågor inför uppstart
På Välva möter vi många organisationer som står i startgroparna att starta upp ett systematiskt arbete med kundupplevelse. Det kan handla om att genomföra en kundresekartläg
Kundupplevelse som perspektiv vid förändringsarbete
En av de vanligaste fällorna med kundupplevelse är att att organisationer behandlar det som något som går att ordna, kategorisera och strukturera. Något enhetligt som hela org
Mätning av kundupplevelse och lojalitet genom kundresan
Mätning är en återkommande het morot. Det som blir mätt blir gjort hävdar vissa, andra hävdar mätning inte skapar något annat än pappersexercis. Om vi tittar på människa
Att sätta något så komplext som kunden i fokus
Kunden i fokus har varit ett vanligt mantra för företag i ett gäng årtionden nu. Och vi börjar se effekterna av det. Företag lägger mer och mer energi och resurser på att o
Systemdesign och systeminnovation: Vad är ett system?
Ordet system är på mångas läppar, i olika kontexter. För oss på Välva är det ett värdefullt ord, för att det det skiftar fokus från aktörerna – såsom sakerna, byggna
Kundresan är för komplex för att beskrivas med en konverterings-modell
När vi arbetar för att skapa förståelse för saker som är komplexa, såsom företagskultur, strategi och kundupplevelse, så blir de modeller vi använder alltid begränsande.
Systemtänkande och emergence, eller framväxande
En vanlig beskrivning av systemtänkande, eller Systems thinking, är att helheten är mer än summan av dess delar. Att det är ett förhållningssätt som handlar om att vara lit
Vad är resiliens? Och varför vi använder resilient tänkande
Resiliens är förmågan hos ett system – såsom en människa, en skog, ett team, en sjö, en stad eller ett företag – att hantera förändringar och fortsätta att utvecklas.
Skapa en kundresa som leder till förändring [Guide + mall]
Kundresan, kundresekartan eller customer journey map är utkomsten av metoden kundresekartläggning (customer journey mapping) och syftar till att förstå och förändra kundupple
Den värdelösa och nödvändiga kundresekartan
Modeller hjälper oss att beskriva, förstå och arbeta med verkligheten. Men en modell kommer aldrig kunna representera verkligheten. En modell är alltid en förenkling. I vissa
Att designa för en verklighet som inte låter sig fångas
Traditionella designprocesser såsom ”dubbeldiamanten” har tjänat oss väl inom digital utveckling. Det har förändrat sättet vi förhåller oss till att utveckla tj