Genom praktisk tillämpning av komplexitetsteori stärker vi organisationers egen förmåga inom tre områden.
Kunden
Kundresa och narrativ
Välva medskapar förståelse för kundernas upplevelse. Genom insikter och underlag som både medarbetare och ledning kan agera på.
Teamet
Teamens förmåga
Välva stärker teams förmåga att arbeta med komplexa problem i vardagen. Genom att fokusera på vad som är möjligt att förändra här och nu.
Ledningen
Strategiskt nuläge
Välva medskapar kontext-specifik förståelse för nulägen och behov i organisationer, i samband med större förändringar eller andra svåra problem.
Kundresa och narrativ
Skapa förståelse för kunden, som leder till förändring
Välva har arbetat med kundupplevelse, research, kundresor och CX i över 20 års tid. Idén om att förändring, innovation och design behöver utgå från kunderna är fortfarande central för oss, men vi tror att det krävs nya arbetssätt som tar hänsyn till en verklighet som är snabbrörlig, mångtydig och komplex.
För en organisations relation och interaktioner med sina kunder är alltid komplex, organisationer kan aldrig förstå dem i sin helhet. Kunders upplevelse kan aldrig sammanfattas med en siffra, eller fångas genom kvalitativa intervjuer eller analyser. Därför arbetar vi alltid med en kombination av kvantitativ och kvalitativ research. Genom att låta de två väga upp för varandras svagheter kan team och organisationer skapa upp kartor, insikter och förståelse som blir värdefulla underlag för beslut och prioritering.
"Det har varit en kreativ och lärorik process tillsammans med Välva. Teamet har övat på nya arbetssätt för att förstå och agera utifrån kundens komplexa perspektiv. Och jag tror att Välva också har lärt sig mycket på resan.”
Peter Sivervall
Avdelningschef Riksarkivet
Men insikter om kunderna blir inte automatiskt värdefullt i organisationer, det blir värdefullt först när det leder till förändring i vardagen. Arbetssätten för att skapa förståelse för kunderna måste därför alltid utgå från den kontext som den ska vara värdefull i. Frågan blir alltså: Hur kan team och organisationer skapa förståelse för kunderna på en nivå som leder till att de agerar på nya sätt i vardagen?
Av den anledningen arbetar vi alltid tillsammans med ett team från organisationen, för att säkerställa att insikterna leder till handling. För det är först då som organisationer kan skapa något nytt och värdefullt för människorna som är deras kunder.
Välva gör det genom:
- Kundresa: Leda eller coacha team i arbetet med att mappa ut en kundresa.
- Narrativ-research: Skapa förståelse genom kombinerad kvalitativ och kvantitativ data genom narrativ-baserad insamling via Sensemaker® från Cynefin®.
- Utbildning kundresekartläggning: Vår utbildning i kundresekartläggning och CX stärker teams förmåga att arbeta med CX och kundresor i en komplex organisation.
"Arbetet med kundresan har gett organisationen en gemensam bild av vad som funkar bra, och vad som behöver förändras. Och tillsammans med Välva är vi redan igång med att testa nya arbetssätt och lösningar.”
Chef Kund och support
Fastighetsbolag Stockholm
Teamet
Stärk teamens förmåga att arbeta med komplex problem
Teamet är den organisatoriska enhet som är bäst lämpad att möta intrasslade och oöverblickbara organisatoriska utmaningar. Det innebär att det som är möjligt för verksamheten att genomföra, är det som dikterar planer, taktik och strategi. Välva coachar team för att stärka deras förmåga att utveckla arbetssätt och verktyg som fungerar i deras organisation och som löser deras utmaningar.
Vi möter i regel team som verkar i organisationer som står inför större förändringar. Det kan vara inför en transformation, inför ett strategiarbete, ett prioriterat problemområden i digitala gränssnitt eller någon annan större förändring. Det fokuserar i regel på att stärka det utforskande arbetet, i syfte att upptäcka nya möjligheter och vägar för teamen att förändra sitt organisatoriska handlingsutrymme. Vad kan teamet förändra? Vad behöver de acceptera och vad behöver de för hjälp från organisationen i övrigt?
”Välva har hjälpt teamen att gemensamt våga ta i de lite mer komplexa frågorna och genom det rikta utvecklingen av våra digitala kundmöten rätt”
Linda Wärmlöw
Utvecklingschef Axfood
Välva arbetar också tillsammans med specialistteam, såsom team av agila coacher eller service designers, för att stärka deras förmåga att facilitera research, design och förändring i komplexa sammanhang.
Välva gör det genom:
- Coachning av team: Verktyg och arbetssätt som löpande stärker teams förmåga att arbeta med komplexa problem i osäkra kontexter.
- Utbildning tjänstedesign: Vår utbildning tjänstedesign i komplexa organisationer stärker människors och organisationer förmåga att designa digitala produkter och tjänster i komplexa sammanhang.
Ledningen
Skapa förståelse för ert strategiska nuläge
I komplexa organsiationer är det strategiska nuläget, och vad som är möjligt att göra utifrån det, avgörande att förstå. Välva genomför organisationskartläggningar, tillsammans med ett team från organisationen, som syftar till att skapa multipla kartor över organisationens dispositionella förutsättningar att agera. Den typen av förståelse blir värdefullt underlag inför beslut, prioritering, strategiarbete, förändringsarbete eller annan större förändring.
Kärnan i Välvas syn på förändring handlar om att skapa många mindre initiativ för att möjliggöra förflyttning i de stora låsande frågorna. Genom indirekt strategiskt arbete möjliggör organisationen för sin egen förändring. Välva har olika arbetssätt för att skapa den här typen av förståelse, beroende på de kontexter som vi gemensamt tror oss behöva förstå. I regel arbetar vi med en distribuerad etnografisk ansats för att skapa förståelse för som är svårt att förstå – Så att organisationen kan agera på nya sätt i vardagen. För i komplexa kontexter finns det inga andra sätt för förändring att uppstå.
Välva gör det genom:
- Narrativ-kartläggning: Kartor som ger en överblick över organisatoriska nulägen, så att beslut kan fattas om nästa möjliga steg. Med fokus på osäkra och mångtydiga frågor. Med Sensemaker® och Estuarine mapping från Cynefin®
- Organisationsdesign för produktorganisationer: Skapa organisatoriska förutsättningar för värdefull produkt- och tjänsteutveckling i komplexa kontexter.